Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Bønne-tellerne

  • Denne merkelige overskriften er en direkte oversetting av det engelske «bean counters» ? en nedsettende betegnelse på slike folk som det nå «trengs» flere og flere av i større bedrifter og institusjoner, også statlige. Når bedriften deles opp i flere enheter som skal «selge tjenester» til hverandre, må man hyre inn folk som skal administrere den økende papirmølla som følger med på lasset – derfor «bean counters». (De øvrige medarbeidere blir også belasta med skjema-utfylling, mens de burde brukt sin tid til nyttigere ting.)Til og med på universitetene slår dette inn. NTNUs styre fikk for noen år siden til behandling et forslag fra administrasjonen om at lokalene på universitetets område fra nå av skulle belastes den enkelte grunn-enhet (fakultet, institutt). Man skulle som kompensasjon motta et ekstra-beløp for å dekke «leie» som så skulle betales av den enkelte enhet. Innbakt i forslaget var også at «brukerne» skulle faktureres for bruk av møterom og auditorier! En ting er all bønnetellinga som ville fulgt med på lasset, men viktigere er at dette ville føre til at ansatte og studenter ville avstå fra å bruke lokalene, og heller pakke seg sammen på et kontor eller rundt et bord i kantina. Forskning og undervisning ville lide. Heldigvis mente de fleste i styret at dette måtte man unngå. Auditorier og møterom er fortsatt gratis for den enkelte bruker, betalt over felles-kassa. Så kloke har de ikke vært i BBC og i NRK. BBC var først ute med nye evangeliet, og snart sto møterom og studioer tomme, mens journalistene trengte seg sammen på kontorene. NRK har innført et sinnrikt system med «intern fakturering». Dette har gitt slike utslag som at tv-studioer ikke er blitt benytta (redaksjonene må betale for å bruke dem), og at opplæring av nye journalister har fått lide. Før ble nyansatte journalister sendt på et en-ukes introduksjonskurs. Dette kostet ikke den enkelte redaksjon noe. Nå må redaksjonssjefene «kjøpe» kurs hos «kursleverandøren» i NRK, med den følge at introduksjonskurset er lagt ned, og annen intern opplæringsaktivitet har gått kraftig tilbake. Nå til «Helse Sør»-skandalen fra mars i år: Helse Sør gikk i bresjen for et prosjekt der pasienter skulle gis mer lønnsomme diagnoser enn de egentlig hadde. Denne svindelen skulle skaffe øre-nese-halsavdelingene fem-ti millioner i merinntekter fra staten. Svindelen ble muliggjort på grunn av «pengene følger pasienten»- prinsippet – en annen del av dagens effektivitets-evangelium.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?