Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Få NSB på skinner

* NSBs kommunikasjonsdirektør Arne Wam kom i går med en advarsel som bør få varselklokkene til å ringe blant politikerne. Wam varsler at NSB vurderer å legge ned togruter fra Oslo til Bergen, Trondheim og Kristiansand allerede fra neste sommer dersom de statlige bevilgningene ikke økes. Jernbanen er en viktig del av den norske infrastrukturen og en omfattende nedlegging av togruter, slik Wam skisserer, vil være et alvorlig tilbakeslag. Det er nå nødvendig å sikre at NSB ikke bukker helt under i konkurransen med fly og buss. NSB har helt sikkert gjort sine tabber, men disse er likevel ikke hovedproblemet. Ansvaret for NSBs problemer ligger først og fremst hos politikerne, ikke hos NSB. Dessverre ser det ikke ut til at regjeringen har særlig vilje til å sørge for at NSB får de nødvendige bevilgningene. Samferdselsministeren ønsker heller å legge alle togruter ut på anbud, mens samferdselskomiteens leder etterlyser «mer konkurransementalitet». Wam mener at det er et politisk spørsmål om vi skal ha et nasjonalt jernbanenett som kan drive konkurransedyktig togtrafikk i Norge. Så sant som det er sagt, men situasjonen er langt fra slik i dag med rustne tog på dårlige skinner. Det er mulig å satse på høyhastighetstog, men da må man være villig til å sikre nødvendige investeringer. Ifølge Wam vil NSB med nødvendige investeringer «kunne øke hastigheten slik at toget for eksempel bruker en time til Hamar og Tønsberg og tre kvarter til Fredrikstad». Ifølge Norsk Bane AS vil nye høyhastighetstog gi en reistid fra Oslo til Bergen på 2 timer og 20 minutter. Dét hadde vært noe det.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen