* De som lever av å kjøpe og selge verdipapir følger nøye med på nyhetene, fordi informasjon er makt i aksjeverdenen. Informasjon kan nemlig gi gevinst i nær framtid. En av ukas nyheter for markedsfolket kom fra Aetat, i form av tallet på folk her til lands uten arbeid ved utgangen av april måned. Tallene viser at ledigheten fortsatt øker sterkt. Ved utgangen av april var 3,9 prosent av arbeidsstyrken uten arbeid. Det er en økning på 2900 fra utgangen av mars til utgangen av april. Industridøden har ført til sterk vekst i ledigheten i Finnmark, Vestfold, Møre og Romsdal og Rogaland. Men hvorfor er dette en av de tingene markedsfolket holder øye med? Sjeføkonom Øystein Dørum i DnB Markets forklarer at arbeidsløshet er et av de mest nøyaktige og klare signalene på hvordan det står til i økonomien. Noe arbeidsløshet er bra for en økonomi, ifølge økonomifolket, fordi hvis det blir for stor knapphet på folk så presses lønningene oppover. Resultatet blir mindre penger igjen til nye investeringer i bedriften. Og da kommer kostnadskuttprogrammene, som Telenors «Delta-4» og Norske Skogs «Improvement 2003». Men de lærde strides om hva som er smertegrensen for en sunn dose arbeidsløshet i Norge. Et hett tips er rundt 3-3,5 prosent, Norges Banks anslag for 2003 er oppunder 4 prosent. For bedriftene betyr også arbeidsløshet at folks kjøpekraft blir mindre. Generelt sett betyr et meldingskort til Aetat at man har mindre å rutte med enn da man var i arbeid. Den arbeidsløse går gjennom hva hun må ha, og hva hun trodde hun måtte ha. Og dette kan ha direkte effekt for en del selskaper som produserer produkter som ikke er livsnødvendige. Her hjemme har vi konglomeratet Orkla, som blant annet består av kjerneområdet Orkla Drikkevarer. Orkla la fram et resultat torsdag denne uka som viste at resultat etter skatt på minus 6 millioner kroner i første kvartal i år, en klar nedgang sammenliknet med samme periode i fjor, da resultatet var 310 millioner kroner. Vansker for Orklas Carlsberg Breweries er årsaken. Men det er andre enn Orkla på Oslo Børs som kan merke at folk holder lommeboken tettere til brystet. For eksempel Telenor og dets mobilvirksomhet. Når folk ikke vet når de igjen er i arbeid, står ikke lange mobilsamtaler øverst på listen. Og dermed faller antallet mobilminutter for Telenor.