Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Hvorfor bråker lærerne?

Trond HeumMange har problemer med å skjønne lærernes frustrasjoner over at forhandlingsansvaret for lærerne overføres fra staten til KS-området. I utgangspunktet virker det ikke urimelig at de reelle arbeidsgiverne også skal ha forhandlingsansvaret. At lærerne nå reagerer så sterkt mot regjeringens beslutning, og i særdeleshet mot utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet, må derfor også sees i sammenheng med årsaksfaktorer som stikker dypere enn bare spørsmålet om forhandlingsansvar. Kristin Clemet presenterte sin og regjeringens beslutning overfor lærerorganisasjonene på en svært uheldig måte. I en tid da departement og organisasjoner står i dialog om utformingen av morgendagens skole, burde også spørsmålet om forhandlingsansvar blitt tatt opp til drøfting. I stedet får lærerorganisasjonene avgjørelsen lagt på bordet som et vedtak man bare har å forholde seg til. Det kan også virke som om regjeringen ikke er samkjørt i saken, eller bevisst har lagt opp til en overraskelsesstrategi. Til bladet Utdanning uttalte statsminister Kjell Magne Bondevik 22. januar i år følgende om forhandlingsansvaret (en uke før Kristin Clemet offentliggjorde sin beslutning): «? Vi har ikke forandra systemet – og har intet annet standpunkt å meddele nå enn at staten vil forhandle med lærerne» (Utdanning nr. 4, 2003).

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?