Det går over stokk og stein når Hartmut Rosa skal forklare hva det gode liv er.
Akkumuler eller dø!
AnmeldelseLars Bugge
Når man leser den tyske sosiologen Hartmut Rosas beskrivelser av livet i det senmoderne samfunnet, er det lett å føle svimmelhet, eller til og med angst. Med nitide utlegninger viser Rosa hvordan alt går stadig raskere. Det senmoderne mennesket må hele tiden erobre nye erfaringer, kunnskaper, nytelser, meritter, penger, vennskap, kontakter, «likes» eller andre fortrinn for å holde tritt i en stadig mer ubønnhørlig konkurranse.
Mørket i spegelen
Månendens diktMånadens poetHelene Hovden Hareide
– Gratulerer som månadens poet! Kvar kom dette diktet frå?
– Dette diktet er temmeleg nihilistisk, og sånn sett ikkje typisk meg. Eg har i periodar slite med den psykiske helsa, og vore på ein veldig mørk stad, og ein god del av det eg skriv handlar om å bearbeide det. Likevel prøver eg alltid å legge inn eit håp, eg vil gjerne at den som les skal sjå at det finst lys. Men denne gongen let eg det stå slik. Sjølv synest eg ikkje at akkurat dette diktet er mitt beste – eg skreiv det på eit kvarter! Samtidig er det ein tematikk eg har jobba veldig mykje med, så det er vel 10 000-timarsregelen som har slått inn.
– 10 000-timarsregelen?
– Altså Malcolm Gladwells tanke om at alle kan bli verdsmeister berre dei brukar nok timar. Eg trur veldig lite på talent. Ingen blir fødde verken som poet eller statsminister. Men ein har evner i ulik retning, og dei som er heldige finn si greie. For meg er det dette med å ha ein idé, og kommunisere den, eg er god på. Eg har vore musikar og låtskrivar på hobbybasis lenge, og så byrja eg for nokre år sidan å skrive meir lyrikk.
– Musikken og lyrikken har jo mykje felles – eller kva meiner du?
– Absolutt. Eg har til dømes skrive ein diktsyklus som handlar om å vekse opp i Grenland, som eg også gjer som hiphop. Elles går skilnaden for meg mest på form, når eg skriv låtar brukar eg enderim, det gjer eg ikkje så ofte når eg skriv dikt. Dei er meir frie i forma og stort sett ganske konkrete.
– Juryen trekker fram dobbeltgjengar-motivet i diktet ditt. Har du nokon tankar om det?
– Det å rette fingeren mot han i spegelen kjendest for meg mest som eit triks, eller til og med ei ansvarsfråskriving. Det var eit verkemiddel som oppstod der og då, utan baktankar.
– Les du mykje dikt?
– Eg er ein ganske overfladisk diktlesar, men no som eg er litt i faget les eg meir. Debutsamlinga til Bertrand Besigye, «Og du dør så langsomt at du tror du lever», var viktig då eg starta på 1990-talet. Eg les også ein del eldre poesi, og mange av dei publiserte poetane på Diktkammeret, som Ole André Lie, han har vore ein inspirator.
– På kva måte?
– Som meg så skriv han mange ulike typar poesi, og han er ikkje redd for å skrive for vanlege folk. Det er ikkje så lett for forlaga å vite kva dei skal gjere med sånne som oss alltid. Eg postar også dikta mine på Tiktok, og der dukkar det opp yngre folk som synest det er kult. Lyrikk som form fungerer bra i verda vi lever i no! Då eg var ung på nittitalet var det ganske sært viss du sat og las dikt, no er forma meir levande. Den generasjonen som veks opp no får mykje pes for å vere tynnhuda, men dei er gode til å snakke om kjenslene sine og vere opne, og det er bra for å setje pris på lyrikk.
– Godt observert! Heilt til slutt: har du nokre ord om deg sjølv?
– Eg er ein nørdete kar med hjartet på utsida, som gjer så godt han kan.
Han andre
Månendens diktMånedens dikt
Han andre gjømmer brillene mine i hylla der jeg aldri legger no i huset jeg pleide å bo i i gata der ingen finner fram i byn der ingen sover i landet som heter no aent nå
På en fremmed planet der FOLK FLEST bor
Han andre forbanner uspesifiserte handlelapper
(Hva faen er NOEN bananer?)
Han er helt sikker på at alle ser like ut og heter det samme og er like interessert i synthesizere og nøyaktig hva du gjorde i går og har satt av en time eller så når de spør: «Åssen gåre?»
Han ser ikke hvor farlig han er for folk som ikke gjør det de sier eller hvor vanskelig røddinga blir om morran når kosten er vekk og brillene er vekk og øreproppane er vekk og ladern er vekk og folka er vekk og håpet er vekk
Håpet trur jeg egentlig forsvant første gang jeg blei obs på at i speilet mitt haddere stått en jævel hele tia
Blind og innful med høyt heva
langfinger
Han er det eneste i universet jeg hater
Thomas Herlofsen
Juryens kommentar: «Mennesket er aldri aleine: sjølvmedvitet gjer at det alltid finst to Eg i rommet», skreiv forfattaren Jean Paul. Denne innsikta, som Thomas Herlofsen her skildrar så herleg munnleg og direkte, og som han samstundes borar så djupt i, er eit stort og mangfaldig emne i litteraturen og psykologien. Om ein kallar fenomenet «doppelgänger» som Jean Paul Richter, eller «skuggen» som Carl Gustav Jung, så dreier det seg her om sider ved ein sjølv som har mørkare og uhyggelegare eigenskapar. Herlofsen har sin eigen innfallsvinkel til tematikken, og han får først og fremst diktet til å swinga, skifta og leva. Han trekkjer fram ei rekkje irriterande sider ved denne demoniske energien som heile tida dukkar opp og tek over styringa av livet, og øydelegg for utforminga av denne eine og eintydige som ein så gjerne skulle vore. Ein får liksom aldri slå seg til ro, får aldri fred for denne doble eksistensen. Det som likevel er frigjerande sterkt og uvanleg, er at poeten her, i staden for å fornekta Den andre og projisera all faenskapen på nokre som står lagleg til som syndebukkar, peikar attende på peikefingeren som er retta mot han i spegelen, og seier: «Han er det eneste/i universet/jeg hater».
Fire år etter at mora mi døde, tok jeg motet til meg og åpnet eskene med bøkene hennes.
Foreldrene våre er gåter som vi ikke interesserer oss for å løse når vi kan. I romanen «I begynnelsen var mødrene» skriver Kjersti Ericsson om alt hun ikke veit om mora si, fordi hun var opptatt med eget liv og ikke hadde plass: «Særlig ikke til den nysgjerrigheten som kunne kalt henne fram for meg, som et menneske i sin egen rett, med noe viktig som hun strevde med å virkeliggjøre her på jorda, nettopp fordi hun var akkurat det mennesket hun var.» Et av de uløste mysteriene knyttet til min egen mor, var vel to hyllemeter med små pocketbøker som sto pent på geledd i bokhylla i stua. Alle hadde navnet Maigret i tittelen og en liten svart bjørn på ryggen, som fikk dem til å ligne barnebøker. Men det var falsk markedsføring. Tidlig i tenårene en gang prøvde jeg å lese en av dem – og besvimte nærmest av kjedsomhet i møte med horder av støvete, treige franskmenn i frakk og hatt.