Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Dugurd med døden

Skjebnetung: Rikard Ingdals debutroman er språklig sterk, men det litterære bygdeuniverset hans virker nærmest eksotisk.

Rikard Ingdal

Hogst

Roman

Aschehoug 2016, 252 sider

Jeg er usikker på hvor mange – og i så fall i hvilke miljøer – som fortsatt føler odel, arv og pliktfølelse overfor forfedrenes forventninger og livssyn som en tyngende byrde over skuldrene når man skal stake ut sin egen vei i livet. De gangene jeg selv har kjent det krevende gufset fra min egen småbrukerbakgrunn, har jeg jo hatt modernitetens rike arsenal av individorientert tankegods til å vifte det vekk med. Likevel er det antagelig ikke bare rent estetiske kvaliteter som gjorde at jeg i ungdommen leste om bondeslektas krav i Trygve Gulbranssens «Bjørndal»-trilogi – og som voksen i Tarjei Vesaas’ «Bufast»-romaner – med like deler interesse og uhyggefølelse. Noe av den samme tyngende følelsen oppstår i lesningen av Rikard Ingdals debutroman «Hogst», men boka greier ikke helt å vekke den samme interessen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen