Internasjonale artisters fotokontrakter i forbindelse med konserter i Norge har lenge vært en utfordring for pressen, og de siste ukene har man sett en forverring av disse betingelsene. Da BA i slutten av juli anmeldte Van Morrisons opptreden på Bergenhus var det uten bilder fra konserten. Foranledningen til dette var et par punkter i fotokontrakten avisen ble forelagt: At artistens management fikk fulle rettigheter til alle bildene BAs fotografer tok, samtidig som avisen ble pålagt seks måneders tidsbegrensning på egen bruk av bildene. I helga skjedde det samme igjen, nå i forbindelse med lørdagens Morrissey-konsert i Bergen.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
«The Age of Bowie»: Paul Morley gjenforteller David Bowie på sitt vis, i leseverdig og klok biografi.
Alle disse David Bowie-ene
Bowie-biografi
Bowie er død, men alt det underlige og vidunderlige han gjorde som en skapende skapning lever videre. Som i Paul Morleys ferske bok.
Det var en av tingene som ble trukket fram da David Bowie døde i vinter; at han parallelt med all den eksepsjonelle musikken også åpnet rommet for annerledeshet, hva som var akseptabelt når det kom til identitet, seksualitet og klesstil. Så favnet da også artisten Bowie enormt mange figurer, aliaser og positurer. Gjennom et produktivt musikkliv var han innom en mengde sjangre og subsjangre, samtidig som han delte scene, studio og tanker med en rekke samarbeidspartnere. Blant annet.