Svalbard

Svalbard får ikke vokse mer

Regjeringen skal stikke kursen for Svalbards framtid. Vekst og flere innbyggere er ikke ønsket.

Boom: Nærmere 2600 mennesker fra 50 land bor nå i Longyearbyen. Folketallet er rekordhøyt, og myndighetene ønsker en sterkere norsk tilstedeværelse. Foto: Ole Magnus RappBoom: Nærmere 2600 mennesker fra 50 land bor nå i Longyearbyen. Folketallet er rekordhøyt, og myndighetene ønsker en sterkere norsk tilstedeværelse. Foto: Ole Magnus Rapp

Næringslivet på øygruppa roper etter dialog. Innbyggerne og de over 300 bedriftene uttrykker bekymring over midlertidige løsninger og et stadig sterkere statlig grep.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Gruvedrift

Gruve-veteran Robert Hermansen (87) har søknader inne om å starte opp to jerngruver i Troms.

Strøm

Verken Esa eller Norsk kommunal­teknisk forening er enige i at EØS-­regler står i veien for at mange av de fattigste skal få strøm­støt­te.

Arbeidsliv

Arbeids­gi­vere bør fratas retten til å stoppe ut­be­ta­lingen av sykelønn når de bestrider en sykmelding, mener nestleder i LO Henriette Jevnaker.