Anmeldelse

Være der man er

Virkelighetsproduksjon: Man leser ikke «Min kamp» for spenningens skyld, men for å oppdage hverdagen, mener Poul Behrendt.

AUTOFIKSJON: Poul Behrendt var i Oslo for å diskutere Knausgårds «Min kamp» allerede i 2012. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN Christopher OlssønAUTOFIKSJON: Poul Behrendt var i Oslo for å diskutere Knausgårds «Min kamp» allerede i 2012. FOTO: CHRISTOPHER OLSSØN Christopher Olssøn

Poul Behrendt

Fra skyggerne af det vi ved.

Litteratur

Kunst som virkelighedsproduktion

Rosinante 2019, 480 sider

I Skandinavia har særlig danske litteraturforskere aktivt fortolket tekster i grenselandet mellom selvbiografi og fiksjon. En av de fremste er Poul Behrendt, som etter Karl Ove Knausgårds «Min kamp» foreslo et nytt begrep, autonarrasjon, selvfortelling. «Fra skyggerne af det vi ved» er et bredt anlagt forsøk på å bringe virkelighetsdebatten videre.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Vitsen med bokan­mel­delser er ikke å få folk til å lese.

Nordisk råd

I to tiår hadde Island en fjern­syns­fri dag i uka. Nå er holdningen til ny teknologi en annen.

Intervju

Frihets­be­grepet har lange røtter, hevder Quentin Skinner. Han minner om at det fantes frihet før libe­ra­lismen.