Luftfarts­verket

«Omdanning av Luftfartsverket fra statlig forvaltningsbedrift til et aksjeselskap som er fullt ut eid av staten, vil gi bedriften et klarere økonomisk ansvar og større handlefrihet. Samtidig vil Luftfartsverket stå friere til å ta opp lån og til å samordne virksomheten med datterselskapet Oslo Lufthavn AS. Dette vil bidra til et mer effektivt Luftfartsverk, noe som etter hvert vil kunne bety lavere luftfartsavgifter og bedre tjenester … særlig i distriktene.» Sa samferdselsminister Torild Skogsholm da regjeringa la fram forslag om omdanning av Luftfartsverket til statlig aksjeselskap fra 1. januar 2003. Tenk det da, Hedda. Et uskyldig lite forslag, som de prøvde å innbille oss bare skulle ha betydning for flyselskapene og deres passasjerer. Var det bare luftfart hun snakket om? Mine erfaringer tilsier at denne tenkningen fikk langt mer omfattende konsekvenser. Sommeren 2005 ble det avdekket at den slags omlegninger – som noe forenkla kalles privatisering og markedstilpassing – har ført til at for eksempel Oslo kommune ikke lenger har råd til å leie sine egne eiendommer. Forstå det den som kan.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Klima

Ines Severino kjøler seg ned i havet, men både hun og klima­fors­ker frykter følgene av varmen

Reportasje

Sarpsborg har gått fra å være Ap-bastion til Høyre-kommune, og nå virker det som vinden snur igjen. Lærer Paola López tror sarpingene har mistet trua på politikken.

Gaza-krigen

Regje­ringen ser an frihan­dels­av­talen med Israel. Den har også betydning for Norges handel med Palestina, ifølge stats­sek­retær Tomas Norvoll.