«Omdanning av Luftfartsverket fra statlig forvaltningsbedrift til et aksjeselskap som er fullt ut eid av staten, vil gi bedriften et klarere økonomisk ansvar og større handlefrihet. Samtidig vil Luftfartsverket stå friere til å ta opp lån og til å samordne virksomheten med datterselskapet Oslo Lufthavn AS. Dette vil bidra til et mer effektivt Luftfartsverk, noe som etter hvert vil kunne bety lavere luftfartsavgifter og bedre tjenester … særlig i distriktene.» Sa samferdselsminister Torild Skogsholm da regjeringa la fram forslag om omdanning av Luftfartsverket til statlig aksjeselskap fra 1. januar 2003. Tenk det da, Hedda. Et uskyldig lite forslag, som de prøvde å innbille oss bare skulle ha betydning for flyselskapene og deres passasjerer. Var det bare luftfart hun snakket om? Mine erfaringer tilsier at denne tenkningen fikk langt mer omfattende konsekvenser. Sommeren 2005 ble det avdekket at den slags omlegninger – som noe forenkla kalles privatisering og markedstilpassing – har ført til at for eksempel Oslo kommune ikke lenger har råd til å leie sine egne eiendommer. Forstå det den som kan.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn